lördag 17 april 2010

Kan inte låta bli


Blev bara tvungen att ta lite ledigt från sommarrumsfixandet idag. Fast jag sydde ett draperi till provrummet av en urgammal köksgardin jag fick av en kompis för typ 100 år sedan. Om jag slängt den? Såklart inte! Den låg så fint och bra i sopsäck uppe på loftet. Bara att anpassa längden, sy några hankar högst upp och så vips - nytt provrumsdraperi.
Och när jag ändå rotade bland alla gamla gardiner hittade jag ett par jättesöta, rosa - jag tror de kommer från farmor - därmed är de förstås urgamla, men de kan nog funka fint som en ärmlös klänning i samma modell som min frissa hade när jag var där och klippte mig häromdagen.
Fast innan jag kan kasta mig över och sy den råkade jag sticka emellan med en gammal linnekjol som jag fyndat på den tiden H&M Rowells hade fyndbutik i Borås och jag var nyinflyttad i Limmared. Längesen, alltså. Den hade krympt rätt rejält i midjan, men det var ju bara att klippa av den och göra en ny - linning alltså. Då blev kjolen lite kort, så in i garderoben och fram med resterna från pappas tunnaste segel (det som var kvar efter att jag sytt en rätt härlig volangkjol och ett par vadlånga sommarbyxor för några år sedan). Så har man lyckats förspilla den här dagen också - och fasen vet om jag kommer använda kjolen, men kul har jag haft i alla fall!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar