söndag 10 januari 2010

Älskar surdeg


Det blev havregrynsgröt kvar efter frukosten. Hurra, dags för ett bak. Jag har för det mesta en surdeg i kylskåpet - världens enklaste (3 dl rågmjöl, 3 dl ljummet vatten, ca 30 gram jäst, blandas - inte i plastbunke - låt stå 3 dagar under lock på köksbänken. Använd 2/3, blanda i 1 dl vatten och lika mycket mjöl, häll i glasburk så står en ca en vecka i kylskåpet). Idag tog jag en skvätt rågmjöl, hyfsat mycket vetemjöl, dinkel, kruskakli och linfrö. Och så vatten, olivolja, salt och en skvätt mörk sirap eftersom honungen börjar ta slut. Det blev 1 plåt frallor och två limpor.
Brödkorgen har jag sytt av en skurduk och fodrat med ett gammalt tyg som kommer från farmor (tror jag) via mamma.
Ikväll äter vi brödet till en chili con carne.
(Förresten - tyget från Broarne har kommit, men jag såg avin för sent och hann inte hämta det i fredags. Nedrans! Men i morgon, då... ska jag inte börja sy mina byxor. Men kanske på torsdag. Eller fredag. Och förresten kom på att jag har ett par gamla mysiga linnebyxor som jag satt resår i längst ner. Jag ska flytta den, så att det blir som en liten mameluck-kant. Och kanske sy dit en spets?)

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar